Permission to work.... - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van RoyenNaomi Thommis - WaarBenJij.nu Permission to work.... - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van RoyenNaomi Thommis - WaarBenJij.nu

Permission to work....

Blijf op de hoogte en volg RoyenNaomi

08 December 2012 | Zuid-Afrika, Kaapstad

Beste mensen,

De hoogste tijd voor weer een teken van leven van onder de evenaar! Allereerst: de registratie van Naomi is eindelijk binnen!! Na maanden heen-en-weer bellen/emailen/faxen was het er ineens en de eerste werkweek is achter rug incl. zondagsdienst. Leuk, maar ook spannend, want zoals altijd voelt het in het begin alsof je 2 linker handen hebt. Niet alleen omdat je nog handig moet worden in de logistiek van een afdeling, maar ook omdat de arts-assistenten hier zoveel meer ervaring hebben met dingen als intuberen, lijnen inbrengen, drains etc. dat je je bijna een co-assistent voelt (terwijl je degene bent die juist bijna klaar is met de opleiding). Maar goed, die ervaring en zelfstandigheid gaat vast snel komen, want aan exposure ontbreekt het niet en de eerste ’24 –uurs dienst’ is al over 4 dagen….!

Het ziekenhuis blijft indrukwekkend waarbij inmiddels ook het eerste kind met schotwonden voorbij is gekomen. Daarnaast neemt het aantal kinderen met verdrinking toe (inderdaad, we gaan richting de zomer…). Ondanks veel schrijnende dingen, heerst er een opvallend prettige werksfeer, blijft men aardig en collegiaal en wordt van elke gelegenheid gebruik gemaakt om snel lekkere koffie te halen bij de winkels aan de overkant van het ziekenhuis.

Wat het jongenshuis Beth Uriel betreft begint Roy daar ook meer ‘kind aan huis’ te worden. Nadat van beide kanten de kat uit de boom is gekeken, merk je dat de jongens meer open worden en je in allerlei dingen wat kan betekenen. Zo heeft Roy 6 uur doorgebracht in een health clinic om ervoor te zorgen dat een jongen met een oogontsteking het juiste zalfje kreeg….blijkbaar moet je om 6 uur ’s ochtends al aanwezig zijn als de nummertjes worden uitgedeeld. Verder komt er (voor Afrikaanse begrippen) wat schot in het ontruimings- en veiligheidsplan voor het huis: de brandblussers en de rookmelders hangen er evenals de door Roy ontworpen vluchtroutes. Het blijft toch een uitdaging om een gebouw dat min of meer rijp is voor de sloop (brand-)veilig te maken.

Het braai-seizoen (lees: bbq-en) is echt van start gegaan en we hebben er dan ook al aardig wat gehad. Hartstikke gezellig en makkelijk, iedereen neemt z’n eigen vlees mee, samen heerlijk buiten zitten en daarna nagenoeg geen afwas. Het is maar goed dat we geen eigen tuin hebben, want anders was het elke avond raak. Het weer wordt steeds beter al zitten er dagen tussen met tropisch-achtige stortbuien. Dat schijnt typisch te zijn voor Kaapstad: 4-jaargetijden in 1 dag. Roy heeft dankzij zijn visavonturen Naomi al ingehaald qua huidskleur :-)

Vanuit Beth Uriel worden veel sociale activiteiten georganiseerd en zo waren wij op 22 november ook uitgenodigd voor het ‘Thanksgiving’ diner. Hiervoor moesten er 10 kalkoenen gebraden worden en wij hadden dan ook de eer om ons over eentje te ontfermen. Het is gelukt (na 4 uur)! Wat een gave avond! Familieleden van de jongens waren uitgenodigd alsook vrijwilligers en anderen die een rol spelen in het huis (bijv. de lokale groenteboer die overgebleven groente doneert). Er was letterlijk eten voor een weeshuis, maar niks wordt weggegooid en na afloop wordt wat over is uitgedeeld in de sloppenwijken. Aan het einde van de avond hebben we nog iemands moeder naar huis kunnen brengen en dan krijg je een indruk uit welke buurten sommige jongens komen.

Vanavond wordt een ‘after-school party’ georganiseerd voor degenen die klaar zijn met schoolexamens op de parkeerplaats achter het huis. Het schijnt een soort ‘street party’ te worden, we zijn benieuwd. Daarnaast is er elke vrijdag gratis surfen, we moeten nog een beetje over de haaien-angst heen, maar wie weet staan we binnenkort ook op een plank!

Tot snel weer! Liefs, Roy & Naomi.

• 08 December 2012 - 14:12

Rinske:

Wow! Wat een ervaringen.. Fijn dat alles nu rond is en Naomi nu aan de slag kan. Ik ben supertrots op jullie ❤ tot snel ! Xxx van ons

• 08 December 2012 - 18:30

Janneke:

Fijn om weer even bij gepraat te worden. Voor jou Naomi een gouden kans om te leren.Wat een geweldige aanvulling op je vaardigheden. Het gevoel om een soort co assistent te zijn lijkt me erg vervelend maar ik denk dat je snel went. Jeetje nu al 24 uurs dienst. Sterkte en Roy natuurlijk ook 24 uur zonder Naomi.
    xx janneke

• 08 December 2012 - 20:21

Eefje:

Hé leuk om weer foto's ook te zien!! Hier in de sneeuw, en jullie heerlijk in de zon! Leuke foto ook met Nienke en Barbara. Liefs!!

• 09 December 2012 - 06:43

Netty:

Heerlijk om weer even digitaal bij te praten en te horen dat het goed gaat op alle fronten. Laat de foto's maar blijven komen, dat helpt echt om een goed beeld te krijgen. Love you lots, Mum/Netty

• 09 December 2012 - 18:49

Ellen L:

Leuk weer iets te lezen!!!!
    Daar gaat mijn Afrika minded hart weer een tikje sneller van tikken;-)
    Zet 'em op allebei!
    Lieve groet Ellen

• 10 December 2012 - 19:24

Rafzana:

Hé Naomi en Roy,
    wat een prachtige avonturen! Het lijkt mij erg fijn om eindelijk aan de slag te kunnen! Lijkt mij een hoop nieuwe ervaringen voor jullie beide! Erg leuke foto's ook. En gewoon gaan surfen, want dat is fantastisch :-)!!! Veel liefs!

• 11 December 2012 - 15:53

Steven & Gita:

Hey naomi & roy,

Zo bijzonder wat jullie allemaal mee maken! Bedanktvoor de update en foto's, we leven echt met jullie mee. Gauw weer bijkletsen hoop ik.
    Xxx gita

• 13 December 2012 - 17:57

Xavier:

He luitjes,

Wat leuk te lezen over al die avonturen. Zo te lezen hebben jullie het erg naar jullie zin. geniet ervan en tot snel. oja, Roy, ik verwacht toch minimaal een foto met een knoepert van een karper

groetjes,

xavier

• 26 December 2012 - 15:49

Wil Visser, Dordrecht:

Dordrecht, 26 december 2012: hoe is het om met 34 graden C Kerst te vieren in Kaapstad ? Intussen zijn er weer wat weken verstreken sinds jullie laatste bericht en ik denk Naomi, dat je inmiddels ook wel die vaardigheden die jouw collega's op de afdeling hebben, onder de knie zult hebben. Waarschijnlijk hebben ze je ook ingedeeld in diensten met Kerst en de jaarswisseling? Ik ben nieuwsgierig hoe jullie dat gaan vieren. Het is goed te horen dat jullie al bij veel leuke sociale activiteiten worden betrokken. Hopelijk hebben jullie ook de kans om Kerst- en oud en nieuw een beetje leuk te vieren. Is jouw half jaar op de werkvloer nu pas ingegaan Naomi, of ga je nu toch alweer na 3 maanden echt werken al weer terug naar Nederland? Leuk Roy, dat jij zoveel kunt betekenen voor Beth Uriel! We denken aan jullie in Zuid-Afrika en zullen een toast op jullie doen bij de jaarwisseling. Hartelijke groet,
    Wil, mede namens Valentijn.