Werk?! - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van RoyenNaomi Thommis - WaarBenJij.nu Werk?! - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van RoyenNaomi Thommis - WaarBenJij.nu

Werk?!

Blijf op de hoogte en volg RoyenNaomi

02 November 2012 | Zuid-Afrika, Kaapstad

Beste allemaal,

Allereerst dank voor jullie blogreacties!! Superleuk om te weten dat het thuisfront aan ons denkt! Wij denken ook vaak aan jullie, zeker nu de temperatuur hier richting de 30 graden gaat....... ;-)

We zijn een tijdje uit de lucht geweest, maar hierbij een update van onze bezigheden!

Naomi is binnen bij het ziekenhuis (yeah!). Haar registratie als arts (die nodig is om invasieve handelingen te mogen uitvoeren) is nog niet rond maar wel een stap dichterbij.... In de tussentijd maar genieten van geen dienst, want dat zal dubbel en dwars worden ingehaald als het zover is (24-uurs diensten).
Voor een indruk van het ziekenhuis, kijk op: http://www.westerncape.gov.za/eng/pubs/public_info/R/103416/2
Tot nu toe al in 2 weken meer bijzondere patienten gezien dan in een half jaar in NL. De mensen zijn erg hartelijk en je voelt je snel op je gemak.

We hebben een golfje uit 2008 gekocht middels het BUY-BACK principe. Na 6 maanden wordt de auto van ons teruggekocht voor een vooraf vastgesteld bedrag. Lollig wagentje, geen stuurbekrachtiging wel airco maar vooral veel rijplezier;-)

Roy 'werkt' vooral 's morgens een paar uurtjes zodat hij 's middags vrij is. Zijn werk tnt; plattegronden maken van een opvangtehuis (van die plattegrondjes die in ieder groot gebouw hangen waarop de nooduitgangen ed staan) en contact leggen met de brandweer zodat die het huis kunnen gaan inspecteren op brandveiligheid. Contact leggen lijkt een kleinigheid maar voordat je hier de juiste mensen te spreken krijgt ben je snel twee weken, veel telefoontjes en heel veel mails verder. We wachten nu op de inspectie van de brandweer daarna kan hij weer verder met oa; aanschaf van rookmelders, brandblussers en ehbo spullen. Daarna gaan we mbv brandweer een fikkie stoken en leren hoe we dat weer uit krijgen....

Na al dat zwoegen moet er natuurlijk even bijgekomen worden aan de waterkant op zoek naar de karpers! Inmiddels heeft Roy een veilige stek gevonden; voor de andere visstekken was het advies: ' You should bring you're gun' Karpers zijn niet de smakelijkste vissen en er word dan ook nauwelijks op gevist wat resulteert in veel vangsten.

Het weer word steeds beter. Tot nu toe was het vooral bewolkt waardoor we bijvoorbeeld nog niet op de Tafelberg zijn geweest. Wel zijn we 30 oktober naar Robben Eiland geweest met onze gasten, Nienke en Barbara. Wow, indrukwekkende geschiedenisles gehad.

We hebben inmiddels ook meer wildlife gezien: Zoals pinguins. Best raar want die beesten associeer je vooral met ijs/sneeuw. Er is op 30 minuten rijden van ons appartement een strandje in een natuurreservaat. In de zee bij dat strand liggen enkele rotsblokken waarop vaak pinguins zitten. Wij hopen binnenkort op dat strand te liggen.......

Twee weken geleden zijn we naar Kaap de Goede Hoop geweest, was prachtig. Onderweg Bavianen en een struisvogel gezien. De natuur is overweldigend. Door de bergen rijden (zonder vangrail) blijft een bijzondere ervaring.

Kaapstad blijft bijzonder als er op elke hoek van de straat iemand staat te bedelen of je probeert iets aan te smeren. Behoorlijk contrast; de auto dealer hier om de hoek heeft bijv een ferrari in zijn showroom staan maar voor de deur liggen er soms bedelaars..... Veilig is een groot woord maar het lijkt vooral om gezond verstand te gaan; 's nachts niet ergens de weg vragen, geen spullen in de auto laten liggen, niet met je geld te koop lopen etc. Tja, kan net zo goed Rotterdam zijn......

De afgelopen weken waren vooral gevuld met de weg vinden in het ziekenhuis (zonder volledige registratie) en de omgeving ontdekken nu dat we qua huis/vervoer rond zijn. We zijn zelf ook erg benieuwd wat we de volgende keer te melden hebben!

Hoop dat het goed met jullie is!

Greetz, Roy en Naomi

• 02 November 2012 - 16:57

Eefje:

Hoi! Wat leuk om weer wat te horen en te lezen!!! Succes met alles, pas op met de karpers en
    feliciteer Nienke van mij!! Liefs!!

• 02 November 2012 - 17:21

Ben Thommis:

Hoi, wat een geweldige ervaring voor jullie. Hier gaat het zijn gangetje, als is de pfeiffer nog niet weg. Maar gelukkig geen operatie's enz.... meer. Geen pijn , bestralingen, daarmee vergeleken is pheiffer een feest. Morgen zaterdag laat ik de winterbanden onder jou auto leggen en vraag voor de oude velgen op te knappen, heb zelf ook een stoep geraakt. Verder ben ik met de Noorlander bezig om de schade te laten maken. Je hebt no claim garantie, maar wil het zeker weten, de schade is zeker 1200 euro. Maar dat regel ik wel. Verder is het een prima auto, alleen mis ik de hoge zit en het overzicht van de Multivan. Ben een beetje aan het rondkijken voor een andere auto maar kijk nog even de kat uit de boom. Door de slechte autoverkopen zijn de prijzen erg aan het dalen. Een nieuwe Leon 1,2 TSI met alles erop en eraan, is nu 17.500 incl. alles. Maar wacht wel tot jullie terug zijn en kijk ondertussen wel. Niets brand. Geniet van het leven. Zegen en groeten, pa.

• 02 November 2012 - 19:31

Janneke:

Robbeneiland lijkt mij idd een belevenis. Wat een kleine cel en ik denk niet dat die ten tijde van Mandela zo wit was. De foto van de buitenkant van jullie huisje maakt het duidelijker hoe jullie wonen.
    Struisvogels - pinguins - tof hoor en die 30 graden! Niet slecht.
    xx janneke

• 03 November 2012 - 03:56

Rinske:

Hey daar! Wat ontzettend leuk geschreven :) en Roy wat tof en goed wat je daar allemaal doet. Ik hoop voor Naomi dat haar registratie snel rond is, zo dat ook zij zichzelf snel nuttig kan maken onder de bevolking. Jullie doen Mooi werk. Op Naar Mooie ervaringen! Zorg goed voor elkander schatjes! Xxx Rinske

• 03 November 2012 - 12:44

Mum:

Hi Naomi en Roy, leuk dat jullie er weer wat opgezet hebben en nog leuker dat we gisteren via skype contact hebben gehad. Geniet nog van het wat rustiger tempo, dat gaan jullie straks vast dubbel en dwars weer inhalen. Ook leuk om te denken dat jullie mogelijk mensen van OM Zuid Afrika ontmoeten die ik ook ontmoet heb. Theo Dennis is daar een van en ik denk dat ik Marcus ook ontmoet heb. Veel liefs, Mum/Netty van af de Logos Hope in de Filiippijnen.

• 03 November 2012 - 12:44

Mum:

• 04 November 2012 - 12:31

Marieke Thommis:

Lieve Roy en Naomi, Wat een super leuk huisje hebben jullie....en die auto dan. Lijkt een beetje op de Seat qua kleur dan ;-). Het is daar zo mooi, heel erg leuk die pinquins en andere beestjes. Kijk maar uit voor die Baviaantjes...ze zijn niet zo schattig als dat ze er uitzien. Nou Baie veel plezier en tot de volgende Skype sessie. xxx

• 05 November 2012 - 10:38

Marja Visser:

Hoi Naomi en Roy,

Leuk om jullie belevenissen te volgen. Naomi, ik hoop dat je de papieren snel rond hebt en gebruik je tijd om nu te genieten van al het moois dat Zuid-Afrika jullie bieden. Hier alles ok, je volgt ons op fb dus niet veel nieuws te melden. Liefs Marja en mannen.

• 05 November 2012 - 12:38

Valentijn Drexhage:

ha Roy, lieve Naomi, ..stel,

mooie belevenissen.
    ik vond jullie 1e kamer niet echt slecht, zeker niet voor een jong koppel, maar deze woning is gewoon luxe! very well done...!!.
    hoe is de sfeer? er spelen wat zaakjes in Limpopo, mijnbouw stakingen, foute afspraken ed, De kern is dat daar vermogens worden verdiend met goedkope arbeidskrachten, met beroerde Arbo omstandigheden en dito loon. Gaat en keer echt fout.
    wat merken jullie van het ANC? als het "goed" is veel: want...moet je betalen om binnen te komen? kijk even goed uit de doppen, want corruptie is een deel van SA, en zeker als het gaat om baantjes voor witten en buitenlanders. meedoen kan wel wat uitmaken, soms moet het gewoon.
    al in Houtbaai geweest? Groot Constancia? Waterfront? Tulbag? De prachtige 5-passen-route naar het noorden?
    heb een leuke tijd met elkaar en geef de parkeerwachters en het benzinepomppersoneel niet te weinig. ze krijgen vaak een heel schraal minimum loontje of zelfs dat niet. informeer maar eens bij ze, ze willen het je graag vertellen.
    vergeet de zwarte vrouwen niet te fotograferen. eerst vragen maar ze vinden het meestal heel leuk.

groet, Valentijn & Wil

• 05 November 2012 - 20:00

Vivienne & Robert:

Olá Roy & Naomi,

Waanzinnig om te lezen en te zien wat jullie allemaal meemaken!!! We zijn best wel een beetje (heel erg) jaloers. Hoop dat de laatste papieren wel snel geregeld worden zodat het "echte" werk (waar je voor bent gekomen althans) kan gaan beginnen.

Hier gaat alles helemaal goed, Dijn heeft kruipen uitgevonden. Helaas voor hem alleen achteruit, dus hij belandt regelmatig onder een bank o.i.d. :-))
    Tevens hebben we het huis te koop staan, we hebben de eerste stapjes gezet richting een grote mensen huis. Best spannend!!

Tot de volgende update.

Groet, Vi, Ro & Dijn.

• 06 November 2012 - 15:52

Rafzana:

Hey Naomi en Roy,
    erg leuk om van jullie te horen. Prachtige foto's en een erg leuk autootje hebben jullie.
    Erg fijn dat jullie allebei lekker aan het werk zijn. Naomi, geniet nog maar lekker van eventjes geen diensten doen :-).
    Groetjes vanuit het warme Thailand!
    Liefs!!

• 17 November 2012 - 10:31

Nicole:

Lieve Naomi & Roy,

wat een super mooi huisje hebben jullie.
    En wat een leuke verhalen lezen we. Dit
    is echt helemaal voor jullie weggelegd. Heerlijk
    dat jullie ook beiden jullie werkzaamheden hebben
    kunnen regelen. Ja en Kaapstad en omgeving
    verkennen, dat hoort er natuurlijk ook bij.
    Geniet van dit avontuur met volle teugen!!
    En sorry voor deze late reactie, was tijdelijk even
    uit de roulatie door een longonsteking. Nu gaat het
    alweer een stuk beter.

Veel liefs en groetjes Raymond & Nicole