So little time, so much to do .... & see! - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van RoyenNaomi Thommis - WaarBenJij.nu So little time, so much to do .... & see! - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van RoyenNaomi Thommis - WaarBenJij.nu

So little time, so much to do .... & see!

Blijf op de hoogte en volg RoyenNaomi

11 Maart 2014 | Zuid-Afrika, Kaapstad

Beste allen,

Daar zijn we weer met een update! Hoewel we nog maar ruim een week verder zijn, voelt het als veel langer…..

Ten eerste, de eerste ‘werkweek’ is weer achter de rug! Vooral voor Naomi die nu onderzoek doet, is dit heel wat anders dan in de kliniek staan en het is best even wennen. Zo hoef je nu niet deel te nemen aan de visite of directe patiëntenzorg, maar is het vooral studieprotocollen en artikelen schrijven en ‘wachten’ op een patiënt om te includeren in het onderzoek. Het hoofddoel van deze stageperiode is om onderzoek te doen naar kinderen met hersenletsel op de intensive care. Alleen zulke dingen gebeuren wanneer ze gebeuren. Bovendien is het Afrika, en dat betekent dat nog niet alle onderdelen van de meetmachines er zijn, dus ook dat is afwachten wanneer het onderzoek echt kan starten! Als het eenmaal zover is, dan zal gedurende een aaneengesloten tijdsperiode van +/- 96 uur, gegevens moeten worden verzameld van de studie patiënten, dus de lange dagen gaan vanzelf wel weer komen ;-)

Roy is begonnen met het inventariseren van locaties waar 1 van de jongens uit Beth Uriel heen zou kunnen gaan. Dit betekende o.a. een bezoek aan de sloppenwijk waar hij oorspronkelijk vandaan komt. Dit blijven indringende momenten en gezien o.a.de verslavingsproblematiek daar geeft het een grote zorg of dit veilig gaat zijn. Daarnaast gaat hij weer visuitjes organiseren om wat meer met individuele jongens in gesprek te komen. Komend weekend wordt er het jaarlijkse ‘men’s camp’ georganiseerd waarbij de jongens met de mannelijke vrijwilligers een weekend weg gaan. Het kamp is voor de jongens een vrije omgeving waarbij vooral plezier voorop staat. Naast spelletjes en team-building komen er bij het kampvuur vaak ook diverse ‘levensvragen’ voorbij.

Aangezien de werkdagen minder vast omschreven zijn dan in Nederland (en Naomi nog niet 24 uur stand-by hoeft te staan voor het onderzoek), biedt dat de mogelijkheid om soms een dagje weg te gaan. Zo zijn wij vorig weekend naar 1 van de bekendste wijngebieden geweest (Franschhoek) waar we (uiteraard) wijn hebben geproefd en ’s avonds van live muziek met uitzicht over de wijnvallei hebben genoten! De volgende dag zijn we teruggereden naar Kaapstad via een natuurgebied dat ‘Tweede Tol’ heet. Het bevindt zich in bergachtig gebied en er zijn watervallen en ‘swimming holes’. Indrukwekkend om te zien en bijzonder dat wij daar als enigen waren op een zaterdagmiddag!

Afgelopen weekend is Naomi de Tafelberg opgeklommen samen met een vriend die over is uit Nederland. Dat was best een inspanning maar uiteindelijk meer dan de moeite waard. De volgende dag was er 1 v.d. grootste wielertoeren ter wereld in Kaapstad (+/- 35.000 deelnemers) en hebben wij bij vrienden langs de wegde renners staan aanmoedigen en genoten van het uitzicht!

Zo gaan de dagen rap voorbij en zijn wij alweer 3 weken hier….! Hieronder enkele foto’s van de afgelopen dagen. We hopen dat het goed gaat met iedereen en houden jullie op de hoogte :-)

Groetjes, Roy & Naomi.

• 12 Maart 2014 - 09:23

Marja:

Hoi Naomi en Roy,

Leuk jullie verslag jullie beleven weer van alles, geniet ervan en succes met al jullie werkzaamheden.

Liefs Marja en mannen!

• 12 Maart 2014 - 10:04

Janneke:

fijn om op de hoogte te blijven. het klinkt allemaal uitdagend maar ook comfronterend. Bezoek aan de sloppenwijken. xx

• 12 Maart 2014 - 12:58

Wil En Valentijn:

Hoi Naomi en Roy,

Leuke verslagen van jullie eerste weken in 2014! Het klinkt alsof jullie niet zijn weggeweest. Het voordeel nu is dat je al flink bent ingeburgerd vergeleken met de eerste keer en dat jullie gezichten vertrouwd zijn. Prettig ook dat jullie nu geen wachttijden hebben vanwege de papieren. Wat het onderzoek van Naomi betreft: het is misschien ook wel fijn om geen zware nachtdiensten te doen een tijdje, maar we snappen dat je de kliniek wel mist. Wij wensen jullie heel veel succes bij alle werkzaamheden. Uitdagingen genoeg zo te lezen! Hartelijke groeten, Wil en Valentijn.

• 16 Maart 2014 - 14:07

Sabine:

Hoi Roy en Naomi.

Leuk om jullie belevenissen te lezen!
    Zo te lezen hebben jullie al veel ondernomen.

Heel veel succes en plezier nog.

Groetjes
    Sabine

• 04 April 2014 - 15:21

Marlies:

Hi lieve Roy en Naomi,

dat klinkt toch allemaal weer goed! Het onderzoeksleventje is misschien even wennen, maar het klinkt zeker niet verkeerd, zo iets meer tijd in de week :-)

Heel erg bedank voor de mooie cadeautjes, de mannetjes doen goed hun best zo snel mogelijk in de laarsjes te passen.

Veel liefs vanuit Hamburg, x Marlies