Woning, whales en wijn! - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van RoyenNaomi Thommis - WaarBenJij.nu Woning, whales en wijn! - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van RoyenNaomi Thommis - WaarBenJij.nu

Woning, whales en wijn!

Blijf op de hoogte en volg RoyenNaomi

10 Oktober 2012 | Zuid-Afrika, Kaapstad

Het is gelukt!! We hebben een huisje!!! Daar zijn we full-time mee bezig geweest de afgelopen 2 weken. We hebben tig bezichtigingen gedaan en uiteraard ging dat allemaal op zijn Afrikaans. Mensen waren te laat, kwamen niet opdagen of reageerden niet op mail en telefoon. Maar, gisteren kregen we dan toch echt de sleutels van onze woning. Het huis heeft 2 slaapkamers, enkele meubels en keukengoed en niet onbelangrijk: is schoon! Verder nogal kaal, dus daar hopen we vandaag het een en ander voor te kunnen kopen. Maar wat een upgrade van de jeugdherberg waar we de laatste week verbleven…. middenin een ‘volkswijk’ waar studenten, locals en zwervers verbleven. Vanaf het balkon hebben we nogal wat indrukken opgedaan van het dagelijks leven hier in en om de Afrikaanse uitvoering van Gall&Gall. Toch went het ook. We kunnen inmiddels beter omgaan met de diverse mensen die op ons afstappen op straat en iets van ons willen.

Ondanks al het geregel proberen we ook wat van het dagelijks leven hier mee te krijgen en zijn we een dag op stap geweest met lokaal vervoer: het Afrikaanse minibusje. Toen wij dachten dat het busje echt al te vol zat, konden er toch nog 3 mensen bij. Onder het motto ‘show a little love’ schuif je lekker knus tegen elkaar aan en scheur je weg met om de 200m een noodstop. Maar wat wil je ook voor 6 Rand pp (= 60 cent) ;-)

Door alle bezichtigingen (en bijbehorende rompslomp) waren we afgelopen weekend toe aan wat toeristische ontspanning en zijn we o.a. gaan ‘whale spotten’. We waren nog niet eens de haven uit en ze kwamen ons al tegemoet. Indrukwekkend veel walvissen (met kalf) gezien, maar daarnaast ook doflijnen, robben en haaien! Daarnaast ook wat Afrikaanse wijnen getest op 1 van de vele wijngaarden die Stellenbosch rijk is. En we zijn zeker nog niet uitgetest….! Verder onze eerste braai (lees: bbq) gehad met onverantwoord veel vlees: Roy is in z’n element!

Nu we een vaste plek hebben krijgen we meer tijd om andere dingen te gaan regelen. Zo is Roy bezig met de contactpersonen van Beth Uriel (opvangtehuis voor jongeren), Het Groote Schuur ziekenhuis en een contactpersoon van OM. Naomi hoopt begin volgende week officieel als arts geregistreerd te staan in Afrika en aan de slag te kunnen.

We gaan nu proberen wat foto’s te uploaden, binnenkort hopelijk een meer aangekleed onderkomen. Koebaai!

• 10 Oktober 2012 - 10:09

Janneke Tiemersma:

Wat leuk één voor één verschijnen er foto's - Die huisjes op die berg - zagen jullie die onderweg of is dat het uitzicht uit jullie woning ;-)
    Huisje ziet er keurig uit. Woonkamer is nog niet zichtbaar. Ruime badkamer - en erg tof 2 slaapkamers - Het bed ziet er smal uit dus bij grote hitte (of andere situaties :-) ) de mogelijkheid om apart te slapen.
    Geweldig - whales met klein bijzonder!

• 10 Oktober 2012 - 10:14

Janneke Tiemersma:

Jeetje!! Wat een tof apartement. De woonkamer wat ruim en de andere slaapkamer WAUW. Dit apartement was zeker een weekje backpackershostel waard. En door de ramen heen zie ik groen en gelukkig tralies! En dat bad! TOF TOF TOF!

• 10 Oktober 2012 - 12:30

Marian:

zo, dus ik kan komen logeren...mooi, wanneer komt het jullie uit???

• 10 Oktober 2012 - 17:23

Wim En Maria Wols:

Hoi,

Mooi om dit verslag te lezen en jullie foto's te zien. Wat een prachtig huisje hebben jullie, jullie willen vast niet meer weg!
    We leven met jullie mee en geniet nog even van de vrije ( nou, ja vrije???) dagen, hopelijk nog een toeristisch weekendje, en dan aan de slag. Groetjes, Maria en Wim

• 10 Oktober 2012 - 23:09

Wil En Valentijn :

Hoera! het is jullie gelukt en wat een mooie woning. Dit is zeker iets om een glaasje op te drinken in Stellenbosch. Goed bericht! Dat jullie vrijwillig hebben gekozen voor een start in low budget huisvesting en kennismaking met het openbaar vervoer is prijzenswaardig, op die manier leer je het snelste wat dit land aan contrasten biedt.
    Leuk dat jullie al een walvistocht hebben gemaakt, zijn jullie daarvoor naar Hermanus gegaan? Een feit is dat je nu precies in het goede seizoen daar bent. Als jullie naar Houtbay zouden gaan zou je ze ook in de baai kunnen zien zwemmen, en ook langs die prachtige kustweg (tolweg plm 25 rand), zeer de moeite waard, tussen Houtbay en Cape of Good Hope (Kaap de Goede Hoop), ook met prachtige uitzichten. Hebben jullie al een autootje, waarschijnlijk gehuurd? Heerlijk dat jullie nog wat tijd hebben om nog iets van de omgeving te kunnen zien voordat jullie echt aan het werk gaan. We houden jullie website in de gaten en kijken uit naar jullie volgende, bijzondere verslagen. Hartelijke groeten en veel succes!

• 12 Oktober 2012 - 15:00

Marlies:

Lieve Naomi en roy,

Wat heerlijk dat jullie een huis hebben gevonden! ziet er prachtig uit, kijk duurt efkes, maar dan heb je nu wel een fantastisch huisje zo te zien.
    Fijn dat jullie ook nog iets van t buitenleven hebben kunnen meemaken.ziet er indrukwekkend uit die walvissen.
    en je weet het Naomi, relax, die registratie komt zeker goed...ik heb er alle vertrouwen in..en tot die tijd: genieten van je welverdiende vrije tijd!! mocht je moral support nodig hebben bij de vierdaagse werkweek, je weet me te vinden ;-)
    alvast een mooi weekend gewenst, liefs vanuit een herfstig nederland, x Marlies

• 12 Oktober 2012 - 17:28

Rafzana:

Hé Naomi en Roy!
    Erg leuk om weer van jullie te horen. Wauw!! Wat een mooie, ruime appartement hebben jullie gevonden!! Normaal gesproken ben ik niet zo van de badkuipen, maar die badkuip van jullie vind ik ook echt geweldig! Heerlijk dat jullie nog even "toeristische" dingen kunnen doen, voordat het harde werkende leven begint :-).
    Geniet volop van het Zuidafrikaanse leven en ik kijk al weer uit naar jullie volgende bericht! Liefs!!!

• 13 Oktober 2012 - 18:18

Gita & Steven:

Hey Naomi & Roy,

Super leuk om jullie blog te lezen, we leven echt met jullie mee! En de foto's ook helemaal fantastisch, want een leuk apartement. Oh man en wat een enige kussentjes, ik lees er allerlei woorden in! Geniet lekker van alles in je op nemen. Heerlijk gevoel als je aan het einde van een dag gewoon moe bent van allemaal nieuwe indrukken opdoen.

Heel veel liefs vanuit Australie!
    xxx Steven & Gita

• 15 Oktober 2012 - 10:42

Barbara:

Hallo Naomi en Roy!
    Gefeliciteerd met jullie casa! onwijs mooi (ik dacht eerst dat ik naar reclame foto's zat te kijken!) Heerlijk om een eigen huis te hebben. Oh, witte broodsweken met weken met wijn, walvissen en group hug ;) klinkt goed! de foto's zijn prachtig!
    Hebben jullie al een kijkje genomen in het ziekenhuis? Toffe contactpersonen Roy! Hoop dat er iets leuks uit rolt!

Heel veel plezier! Liefs, Barbara

• 15 Oktober 2012 - 15:04

Eefje:

Hoi! Nou ziet er geweldig uit, prachtig! Veel succes!!

• 17 Oktober 2012 - 15:56

Edith:

Yes top dit huis en het wachten en zoeken waard !
    Nog even nu wachten op de papieren van het EMC en dan gaat alles lopen zoals jullie het gepland hadden.
    Geniet van alles maar vooral van elkaar.

Groet ook namens Paul
    Edith

• 18 Oktober 2012 - 20:48

Tiny Van Middelkoop:

Leuk om over jullie belevenissen te lezen en . gefeliciteerd met de eigen woonruimte inderdaad een hele verandering met het begin van jullie verblijf hé.
    Succes met de werkzaamheden en het wennen aan de manier van leven in Z.A

Hartelijke groeten, Tiny van M.

• 22 Oktober 2012 - 04:16

Kees:

Hey globetrotters,

wat een pracht huisie hebben jullie zeg! Roy kijkt erg interessant bij die wijn, zo kijkt ie ook altijd in de nachtdienst :-P.

Geniet ervan , ben benieuwd hoe het met de contacten gaat lopen!
    groetjes 443

• 26 Oktober 2012 - 09:42

Gerda (va Bertus :):):

beste mensen,
    mooi plekje hebben jullie gevonden, al was het sanitair in de jeugdherberg natuurlijk ook niet te versmaden! wens jullie namens mezelf en al mijn mannen veel genieten en zegen in wat er nu echt allemaal gaat komen! liefs uit Almere!!
    x x Gerda